Image
Image

Over

In 1996 was het hoofdriool onder de Stationsweg aan vervanging toe. Door de werkzaamheden kon het gemotoriseerd verkeer een jaar lang geen gebruik maken van de straat. Voor de herbestrating kon gekozen worden tussen klinkers en asfalt. De bewoners werden indertijd uitgenodigd op het gemeentehuis. Na overleg tussen de toenmalige directeur Geerling van openbare werken en de bewoners van onze straat werd besloten om de straat niet van asfalt te voorzien, maar uit te voeren met stenen en fiets-suggestie stroken. Deze werkzaamheden werden in 1997 afgerond en sindsdien is er aan het straatbeeld nauwelijks iets gewijzigd.

Het was de bewoners duidelijk geworden dat zij de krachten moesten bundelen om het belang van een leefbare en veilige straat te behartigen. Derhalve is in 1998 onze vereniging opgestart door de heer H. van Gelder en ondergetekende onder de naam: vereniging Bewoners Belangen Stationsweg Heiloo (acroniem: BBSH). De doelstelling van de vereniging is het opkomen voor de belangen van de bewoners van de Stationsweg: “Het bevorderen van de leefbaarheid en veiligheid in onze straat”.

De activiteiten van de vereniging bestonden in de afgelopen 20 jaar vooral uit regelmatig overleg met het gemeentebestuur en de ambtenaren. In het overleg werden klachten van bewoners neergelegd en de gemeente aangemoedigd om concrete maatregelen te nemen, onder andere voor het herstel van kuilen in de straat, verzakte putten, laaghangende takken en het regelmatig plaatsen van snelheidsdisplays. etc. Een concreet succes was het weren van vrachtverkeer tijdens de bouw van nieuwe winkels- appartementen en een parkeergarage in het Stationscentrum. Een tweede succes was de recentelijk gehouden flyer actie: alle auto’s werden aangehouden en aangesproken door de actievoerders uit onze straat; waarom kiest U deze weg met de auto en niet met de fiets; appelleren aan de veiligheid etc. Tevens proberen wij om structureel het aanspreekpunt te zijn inzake de inrichting van de Stationsweg om de veiligheid en leefbaarheid te bevorderen van de als maar drukker geworden straat.

Voor nu en in de nabije toekomst vinden er grote veranderingen plaats in Heiloo; enerzijds de nieuwbouwactiviteiten in de Zandzoom, Zuiderloo en het voormalige Melcoterrein en anderzijds de aanpassingen van de infrastructuur zoals de spoortunnel bij de Vennewatersweg, de aansluiting A9 en de herinrichting van diverse straten, waaronder de Stationsweg.

In de afgelopen jaren participeerden bestuursleden van de vereniging in allerhande bewonersconsultaties van de Gemeente. De gemeente heeft een denktank in het leven geroepen, waar de afgevaardigden van diverse straten zitting hadden. In dit zogenaamde participatietraject zijn diverse beleidsvarianten behandeld hoe het verkeer nu en in de toekomst moet worden afgewikkeld. De gemeente heeft een beleidsvariant (nr. 10) gekozen en daarop het concept verkeersplan gebaseerd. In onze optiek is dit verkeersplan onvoldoende duurzaam met betrekking tot veiligheid en leefbaarheid in onze straat, maar ook voor andere straten. In de nieuwsmedia komt naar voren dat we hierin niet alleen staan: “wij moeten terug naar de tekentafel”, aldus de wethouder.

Het overleg tussen de afgevaardigden van de “denktank” en de Gemeente wordt voortgezet, om tot een gedragen en vooral duurzaam verkeersplan te komen. Wij proberen hieraan vanuit de vereniging BBSH onze bijdrage te leveren. Met het indienen van onze zienswijzen en het voeren van de discussie trachten we te voorkomen dat de problematiek van de Stationsweg onderbelicht blijft bij de politieke keuzes die worden gemaakt. Het verenigen van de bewoners en het opkomen voor de leefbaarheid en veiligheid van de Stationsweg is daarmee actueler dan ooit. Vanuit BBSH blijven wij ons hiervoor inzetten.

De voorzitter

Ton Ruiter

Image