Verslag algemene ledenvergadering BBSH
Datum: 23 november 2022: 19.30-21.30 uur
Plaats: Bibliotheek Heiloo
Aanwezig: Bestuursleden (Ton, Marjon, Daan, Erik, Jelles) en 34 leden
------------------------------------------------
Agenda:
- Opening, welkom
Ton heet de aanwezigen welkom en meldt dat het verkeersbeleid het belangrijkste thema is van de activiteiten van BBSH in de afgelopen periode en actueel is voor deze avond.
- Vaststelling notulen ALV 25 april 2018
Notulen vorige algemene ledenvergadering (ALV) worden ongewijzigd vastgesteld.
- Benoeming en (her-)benoeming bestuursleden
De bestuursleden zijn allen verkiesbaar voor een nieuwe termijn. Vanuit de leden stelt niemand zich (vooraf of in de vergadering) kandidaat voor een bestuursfunctie. De bestuursleden worden door de aanwezige leden unaniem herbenoemd.
- Verslag gevoerde beleid.
Sinds de vorige ALV heeft het bestuur veel activiteiten ontplooit rondom het verkeersbeleid. Voor de Stationsweg is door de Gemeente in het verkeersbeleid een normwaarde van 8.000 motorvoertuigen per etmaal vastgesteld (in 2008 en herbevestigd in 2018). BBSH heeft herhaaldelijk gevraagd naar de onderbouwing van deze waarde. Een WoB-verzoek van BBSH in 2018 leverde geen informatie op. Volgens de Gemeente is het dossier zoekgeraakt.
Het verkeersbeleid van de Gemeente is onderliggend aan bestemmingsplannen. BBSH heeft in de periode 2019 – 2021 bezwaar gemaakt, zienswijzen ingediend en uiteindelijk in beroep gegaan bij de Raad van State (RvS) tegen bestemmingsplan afslag-A9 en Zandzoom. Ook is bezwaar aangetekend bij de Gemeente rondom de plannen ‘t Loo (m.n. routing vrachtverkeer). Steeds i.v.m. met het overschrijden van grenswaarden in de Stationsweg en de te hoge normwaarde waardoor geen extra verkeer voor de Stationsweg uit de nieuwe plannen mag voortkomen. Het eerste bestemmingplan (afslag A9) werd door de Raad van State (RvS) afgewezen i.v.m. de stikstofproblematiek. Het bestemmingsplan Zandzoom werd afgewezen door onder meer toegekende kritiekpunten van BBSH op het verkeersbeleid. Na deze RvS-uitspraak (1 september 2021) heeft de Gemeente geen contact opgenomen met BBSH. Hierop heeft BBSH zichzelf eind september per brief aangeboden voor een toelichting op onze kritiekpunten. Op 29 november 2021 is door BBSH een gesprek gevoerd met de wethouder Opdam en ambtenaar voor verkeer (Pim Broersen) en op 13 december 2021 deelgenomen aan een inspraak met raadsleden. Hierin hebben wij steeds benadrukt dat wij een goede onderbouwing van de normwaarde wensen. Als voorbeeld heeft BBSH een ingevulde verkeersscan aangeleverd. De gesprekken leverden verder geen reacties op.
De Gemeente heeft Goudappel (offerte 3 november 2021) een Rapport op laten stellen dat aanvullend is op het verkeersbeleid. Dit rapport geeft aangepaste normwaarden en inzicht/advies inzake verkeersmaatregelenpakketten.
BBSH heeft bezwaar tegen de nieuwe normwaarde van 6.000, omdat deze in het Rapport niet goed is onderbouwd. BBSH heeft opnieuw met een WoB/WOO-verzoek (april 2022) nadere informatie opgevraagd. Hierop is gebrekkig geleverd. De bezwaarcommissie (bespreking 24-10-2022) heeft de Gemeente opgedragen opnieuw opzoek naar informatie te gaan.
BBSH heeft de gemeenteraadsleden geïnformeerd over de onzorgvuldigheden in het Rapport van Goudappel tijdens een Commissievergadering (ingesproken 5 juli 2022). Voor de behandeling van de nieuwe normen voor het verkeersbeleid door de Gemeenteraad (28-11-2022) zullen we de gemeenteraadsleden opnieuw informeren over onze kritiekpunten.
Ten aanzien van de maatregelenpakketten heeft BBSH steeds meegedacht binnen het Verkeerspanel. Het verkeerspanel is van menig dat er geen enkel maatregelpakket voldoet. De leden zien het meeste perspectief in maatregelpakket A, voorwaarde die altijd is gesteld dat er moet worden toegewerkt dat de Stationsweg op een acceptabele verkeersintensiteit uitkomt, welke in lijn is met dezelfde categorie erftoegangswegen, zoals de Kerkelaan waarbij 6.000 mvt de maximale grens is. Er ligt nu een maatregelenpakket ter besluitvorming in de Gemeenteraad (pakket B), waarmee de Stationsweg (iets) zakt onder de aangepaste normwaarde van 6.000. Evenwel, het maatregelenpakket is pas voor na aansluiting-A9.
In de vergadering zijn verschillende maatregelenpaketten toegelicht. In algemene zin worden de maatregelenpakketten niet gezien als een echte oplossing voor de problematiek. Daarvoor dient de gemeente na te denken over een andere ontsluiting van Heiloo. De vergadering acht bovenal per direct verkeersmaatregelen noodzakelijk.
Inmiddels zijn er voor de raadsvergadering voor 28 november door verschillende partijen moties ingediend met het doel de herinrichting van de Stationsweg voorrang te verlenen en maatregelen (b.v. door spitsbeperking) te treffen om de verkeeroverlast te beperken.
Verschillende leden roepen op tot actie i.v.m. de grote overlast van vrachtverkeer, te hard rijden en gevaarlijke situaties voor fietsers op de te smalle stroken en voor voetgangers door fietsers op de stoep. Aan het nut van harde acties, zoals blokkades, wordt door de meeste leden getwijfeld.
- Stand van zaken in ontwikkeling zijnde herinrichting Stationsweg.
De eerste schetsen voor de herinrichting Stationsweg worden zijn opgesteld. Hierbij worden BBSH-bestuursleden betrokken. Bij een erftoegangsweg horen bepaalde kenmerken en vanuit het verkeerspanel wordt hier toegezien dat deze ook daadwerkelijk in het schetsontwerp worden mee genomen. De gemeente zal t.z.t. een enquête rondsturen naar alle bewoners van de Stationsweg, waarna per wegvak een werkgroep wordt samengesteld om de schetsen tot in detail verder uit te werken. De vergadering stelt voor om een speciale BBSH-bijeenkomst te houden al vorens de enquete, ingevuld dient te worden. Met als doel meer inzicht te verkrijgen over de kenmerken en de mogelijkheden voor de herinrichting waarin de bewoners. In de enquete van de gemeente is vooral bedoelt om informatie op te halen over o.a. hoe men de verkeersdruk ervaart, is er voldoende parkeerruimte. Knelpunten op te sporen en evt. oplossingen. In een vergadering e kan informatie aan elkaar worden verstrekt, zodat we de voors- en tegens goed begrijpen. Het bestuur zegt toe dit te zullen organiseren.
Op het moment dat er een concept-ontwerp klaarligt zal er door de gemeente een informatieavond worden gehouden waar alle bewoners van de Stationsweg worden uitgenodigd.
Verder wijst de vergadering op de mogelijke consequenties voor de Stationsweg indien in de toekomst een aanleg van een warmtenet noodzakelijk is. Hierdoor wordt de herinrichting Stationsweg mogelijk langdurig uitgesteld.
- Financiële stand van zaken vereniging Stationsweg.
De penningmeester geeft een toelichting op de financiën. Er is een klein saldo. Op basis van de voorziene uitgaven voor het komende jaar wordt een contributie van EUR 15 in 2023 en 2024 voorgesteld. De vergadering gaat hiermee akkoord.
- Rondvraag en Sluiting
De vergadering roept op tot het starten van een petitie inzake vrachtverkeer. Handhaving is een kleine maatregel en lijkt per direct in te voeren. Het bestuur zegt toe dit ter hand te nemen.
De vergadering vraagt meer aandacht voor de publieke communicatie van BBSH. Om daarmee binnen Heiloo duidelijk te maken, waar de Stationsweg voor staat en dat veiligheid en leefbaarheid gerechtvaardigde eisen zijn (imago beschermen).
Resumerend wordt vastgesteld dat er in de vergadering breed draagvlak is voor het nastreven van transparantie met WOO-verzoeken, alsmede het aanpakken van onrecht door aan de rechter onzorgvuldig beleid van de Gemeente voor te leggen. Daarnaast blijft BBSH aansturen op verkeersmaatregelen per direct en een spoedige herinrichting van de straat, gericht op een zo laag mogelijk niveau van verkeer door de Stationsweg.
Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter de vergadering.
Namens bestuur BBSH
Contactpersoon:
Ton Ruiter, Stationsweg 54
Tel. 072-5332786 mob. 06-22370826 e-mail: