Bij deze willen wij U informeren over de laatste stand van zaken met betrekking tot het verkeersplan en de spoorweg onderdoorgang ter hoogte van de Vennewatersweg.
Hierover wordt een besluit door de raad wordt genomen a.s. maandag 9 oktober in het gemeentehuis van Heiloo. Dit besluit heeft gevolgen voor het verkeersplan en ook voor de verkeersafwikkeling in onze straat.
Op het laatste agendapunt van deze raadsvergadering staat de spoorwegonderdoorgang Vennewatersweg.
Dit betekent dat de Stationsweg en de Zevenhuizerlaan gedurende de bouwperiode van deze onderdoorgaang 13 maanden meer verkeer te verwerken krijgt. Wij kunnen dat er niet nog eens extra bij hebben, omdat de straat nu al overbelast is.
Daarom zijn alle fracties afgelopen donderdag bezocht om dit punt extra aandacht te geven en mogelijk een motie of amendement vanuit de politieke partijen te verkrijgen om dusdanige maatregelen te treffen, dat de huidige grenswaarde in onze straat niet wordt overschreden.
Wij vragen U om –indien mogelijk – de raadsvergadering van a.s. maandag in het gemeentehuis bij te wonen. Start om 20.00 uur.
Hieronder treft U de laatste stand van zaken aan ter verdere informatie:
======================================================================================
Stand van zaken:
Het betreft 3 punten:
1.
Afgelopen donderdag 5 oktober hebben we met een aantal vertegenwoordigers van de straten (Stationsweg, Zevenhuizenlaan, Kerkelaan en Hoogeweg) een overleg gehad met Arthur v. Leeuwen ( projectleider A9 en ondertunneling) en Pim Broersen (verkeerskundige).
Aanleiding was het inspreken van mij en Marjon Zandvliet op de Commissie Openbare Ruimte op 13 september.
In het verleden is ons toegezegd dat de projectleiding en de wethouder in gesprek zouden gaan met bewonersgroepen over de verkeersituatie die ontstaat bij de afsluiting van de Vennewatersweg.
Even in het kort, en vooruitlopend op het verslag van de communicatiemedewerkster:
Er is een verkeersmodel gemaakt voor de verkeerssituatie als de Vennewatersweg voor 13 maanden is afgesloten:
Zevenhuizerlaan van 2200 naar 4400
Stationsweg van 8500 naar 9300
Kerkelaan van 7500 naar +/- 7500 , mvt/etmaal
Voor de Hoogeweg is nog onduidelijk of deze weg open blijft voor autoverkeer. Dit i.v.m. het toerijden en parkeren van werkverkeer.
De volgende onderwerpen zijn besproken:
Handhaving van het verbod op vracht- en landbouwverkeer d.m.v. BOA’s. Dit is reeds toegezegd door de wethouder Opdam.
Er wordt een bedrag van € 50.000,- gereserveerd voor evt. middelen.
Inbreng van onze kant:
In een vroeg stadium beginnen om met name de chauffeurs aan de toekomstige situatie te laten wennen.
Bij storing van de N.S. de bussen die worden ingezet niet door de Stationsweg te laten rijden maar bijvoorbeeld over de Zeeweg en Hoeverweg richting Alkmaar.
Handhaving van 30 km zones, maar dit ligt lastig qua uitvoering omdat de straat dan ook technisch zodanig moet zijn ingericht, dat harder rijden dan 30km/uur ook niet mogelijk is (chicanes).
De wijze van monitoring blijft onduidelijk en er wordt vanuit gegaan dat het onvermijdelijk is dat zowel de Zevenhuizenlaan als de Stationsweg meer verkeer te verwerken krijgen. Wij hebben aangegeven dat wij al boven de grenswaarde van 8000 zitten en willen dat gedurende de bouwperiode, deze waarde zo goed als mogelijk wordt gerespecteerd en derhalve een plan bedenken om de te verwachte overschrijding tegen te gaan, dan wel tot een minimum te beperken.
Arthur van Leeuwen en Pim Broersen gaan met de wethouder in overleg en de volgende vergadering is gepland over 4 weken.
2.
Daarnaast is een WOB verzoek ingediend (Wet Opendaarheid Bestuur),
Wij willen vooraf aan de nieuwe vergadering van de maatschappelijke denktank voldoende geinformeerd zijn over de opbouw en input gegevens van het verkeersmodel.
Op Beat FM is dit al kenbaar gemaakt en volgende week in de Uitkijkpost.
3.
Alle fracties hebben een brief ontvangen en afgelopen donderdagavond hebben E. Bijkerk, T. van Dril en ondergetekende alle fracties bezocht met een aantal suggesties / voorstellen (opgesteld door T. van Dril met dank) waaronder hier de inhoud:
Geachte fractievoorzitter
Wij stellen voor dat u:
- Aan het College voorstelt om nu voldoende menskracht en middelen te reserveren om te komen tot een breed gedragen Verkeersplan dat Uw Raad in 2018 vaststelt.
- Dit Verkeersplan uit te werken en te implementeren zodanig dat voor ingebruikname van de afslag A9 alle maatregelen voor het aanpakken van de knelpunten daadwerkelijk zijn getroffen en ook volgens het plan functioneren. (kaderstelling)
- Het proces voor het Verkeersplan laat inrichten in de vorm van een dialoog, waarin tussen bewoners en Uw dienst op gelijkwaardige wijze kennis, expertise en argumenten kunnen worden uitgewisseld.
- Daarbij aan het College verzoekt om in het proces en de uitwerking ruimte te bieden aan door bewoners aangedragen alternatieven om te komen tot een leefbare en aantrekkelijke dorpskern en tot oplossing van de knelpunten.
Het doel is om een motie dan wel amendement via de partijen aan de raad aan te bieden voor de volgende raadsvergadering maandag 9 oktober a.s.
Wij willen de aandacht vestigen op het laatste agendapunt van deze vergadering, waarin een besluit wordt genomen over de ondertunneling van het spoor bij de Vennewatersweg. En wel dat er een motie komt om de verkeersdruk in de nu al te zwaar belaste straten en met name de Stationsweg niet verder te laten toenemen. Uw aanwezigheid wordt zeer op prijs gesteld.
Met vriendelijke groet,
Namens het Bestuur BBSH
Ton Ruiter