Beste buurtgenoten, bewoners van de Stationsweg,
We staan voor een belangrijke tijd voor het verkeersplan van Heiloo! Het afgelopen half jaar hebben we moeten wachten op een nieuw rekenmodel voor de verschillende scenario’s om het verkeer op een adequate manier af te wikkelen. Eindelijk was het dan zover en twee weken terug ontvingen wij de nieuwe gegevens ter inzage voor de nieuwe denktank bijeenkomst.
De scenario’s waaraan de verkeersdeskundigen hebben gewerkt, treft U aan in de bijlage
.
In de tussenliggende tijd hebben wij, als bestuur, zeker niet stil gezeten. Er is een zienswijze ingediend voor het ontwerp-bestemmingsplan A9 waarin wij duidelijk hebben aangegeven dat er in de Stationsweg geen verhoging van de verkeersdruk mag ontstaan ten gevolge van de afslag A9 .
Daarnaast hebben we diverse gesprekken gevoerd met de verkeersdeskundige, wethouder en raadsleden en fracties van de politieke partijen om de verkeerdruk op de Stationsweg onder de aandacht te brengen. Wij blijven van mening dat het niet afdoende is om net onder de maximale gestelde grenswaarde van 8000 mvt te blijven. Ter info: op dit moment rijden er gemiddeld 8500 mvt door de straat.
Inmiddels heeft gisteravond -15 mei- de laatste denktanksessie plaatsgevonden in O.L.V. ter Nood:
Van de 12 scenario’s bleef alleen 10 en 10a over. De overige hadden onvoldoende oplossend vermogen.
Het was de bedoeling om scenario 10 en 10a verder uit te werken.
Scenario 10 hield in:
- Een rotonde met knip op de Stationsweg / Kanaalweg: het verkeer kan wel de Stationsweg uit naar de kanaalweg en verkeer vanaf het zuiden en vanaf de kanaalweg, kan de Stationsweg niet in.
- Het Loo plein verboden voor auto’s;
- Linksaf verbod vanaf de Kerkelaan naar de Willibrordesweg etc.
Er bleek in de Denktank geen draagvlak te zijn , met name omdat de oude Oost-west verbindingen te zwaar belast blijven.
Een ander aandachtspunt is de parallelweg aan de A9, die aansluit op de kanaalweg, waardoor de Stationsweg nog aantrekkelijker wordt gemaakt voor al het achterland verkeer vanaf Hargen tot en met de Egmonden.
Daarnaast hebben wij voor het verkeersplan, ongeacht welk scenario, gepleit voor afwaardering van de Stationsweg, die net als de Kerkelaan de meest belaste straten van Heiloo zijn.
Wij hebben duidelijk een signaal afgegeven dat dit verkeersplan het dorp Heiloo transformeert naar een zogenaamd transitiedorp: Ons dorp gaat het achterland verkeer via de bestaande oost-west verbindingen naar de A9 faciliteren. En dat kan echt niet. Dit punt vond unaniem steun.
Tevens kwamen de items:
- Handhaving en 30 km-zone
- Het weren van vrachtverkeer en landbouwverkeer. Met name het vrachtverkeer levert voortdurend onveilige situaties op. De kernwoorden zijn leefbaarheid en veiligheid. En zoals op de gemeente-site staat: het verkeer laten rijden op de daarvoor geschikte wegen.
- Onveiligheid voor het fietsverkeer aan de orde.
Het resultaat van deze sessie kan men als volgt weergeven:
Het verkeersplan vond in de denktank onvoldoende draagkracht; scenario 10 en 10a werden niet verder uitgewerkt.
Het verzoek was een nieuw toekomstbestendig verkeersplan te presenteren, vooral rekening houdend met de fietsers in ons dorp.
De verkeerskundige en de secretaresse verkeerscommissie leggen dit voor aan de raad a.s. donderdag, waarna wij verder geïnformeerd worden.
Parallel aan de voortgaande acties, is er voortdurend nauwe samenwerking en overleg met het bestuur van de bewoners belangengroep de Kerkelaan, die met dezelfde problematiek te maken heeft.
Derhalve kunnen we op het punt komen om als bestuur van de Stationsweg via de pers onze problematiek uit te dragen en dat het maatschappelijk bewustzijn wordt geënthousiasmeerd rekening te houden met de veiligheid en leefbaarheid in onze straten.
Over de verder gaande ontwikkelingen wordt U onverwijld geïnformeerd.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Graag vragen wij Uw medewerking voor het volgende:
We willen het auto verkeer bewust maken van het feit dat ze door een woonstraat rijden, een erftoegangsweg waar 30 km/uur geldt.
Hiervoor willen wij o.a. een stickeractie: 30 km houden.
Deze stickers kunnen op de vuilnisbakken worden geplakt.
Deze actie willen wij eerst aankondigen in de uitkijkpost, zodat iedereen hiervan tijdig is geinformeerd.
Mocht u getuige zijn van een onveilige situatie en u bent in de gelegenheid dit te fotograferen, graag! Dit kunnen wij in een later stadium meenemen als er door de Raad moet worden beslist over het verkeersplan. Dit verkeersplan wil men klaar hebben in het najaar, voordat er beslist wordt over het definitieve besluit “bestemmingsplan wijzigen” voor de afslag A9.
Met vriendelijke groet,
Ton Ruiter
Stationsweg 54
1851LL Heiloo
Tel. 0725332786
Mob. 0622370826