Heiloo, 23 oktober 2018
Betreft: Vervangend vervoer NS
Geachte heer Opdam,
De afgelopen week hebben bewoners van de Stationsweg contact gehad met u en uw medewerkers. Met name over de overlast van het vervangend vervoer NS van afgelopen weekend.
In onze bestuursvergadering van gisteravond hebben wij de gang van zaken geëvalueerd en dit tevens in een breder kader geplaatst. Een kader dat onder meer gevormd wordt door
- het verkeersbeleidsplan 2018-2030,
- de e-mail wisseling van afgelopen week tussen de gemeente en bewoners van onze straat en het overleg van u en onze voorzitter,
- en uw vraag naar mogelijke ideeën ter oplossing van de problematiek van de bussen.
Het uitgangspunt
Wij zijn zeer verheugd over de erkenning van de problematiek rond het verkeer in onze straat. De Stationsweg ( en ook de Kerkelaan ) zullen ontzien gaan worden in hoeveelheid en zwaarte van het verkeer. Van politieke zijde is de actie “ Heiloo-West goes West” gestart. Tevens heeft de raad ingestemd met uw aanpak van de bevoorrading van de winkels in het Stationsgebied en met duidelijke maatregelen voor het vrachtverkeer, het busverkeer en het landbouwverkeer. Dit alles vastgelegd in het verkeersbeleidsplan.
De noodzaak
Het “bus bezoek” van zaterdag en zondag heeft opnieuw gezorgd voor trillende kopjes in de huizen vooral bij de kruising met de Breedelaan. En voor gedreun door het zware verkeer in huis vanwege oneffenheden als put deksels, verzakkingen van de verharding en het verkeersplateau in de straat en tevens voor vergroting van scheuren in muren. De belasting van de rioolbuizen in de straat is al groot. De luchtvervuiling en de geluidsbelasting tasten de leefbaarheid in de Stationsweg sterk aan.
Verkeersveiligheid
Bussen ( en vrachtauto’s ) kunnen elkaar met moeite passeren in de straat. Auto’s en fietsers worden aan de kant geduwd en gebruiken dan de lege plekken van de parkeerstrook of vluchten het trottoir op. De bussen rijden van de Kennemerstraatweg naar het station door de Stationsweg en gaan dan weer terug door de Stationsweg naar de Kennemerstraatweg. Dat betekent dat de chauffeur de rijrichting van de bus op de Zeeweg moet omdraaien. Er zijn nota bene chauffeurs die dan op een kruispunt gaan steken om dat te bereiken!
Door de provinciale weg N512 ( Hoeverweg ) en de Zeeweg te gaan gebruiken, komen de bussen uit het westen bij het station. Bij de rotonde Heerenweg-Stationsweg keren de chauffeurs en zo kunnen zij op een eenvoudige verkeersveilige wijze de Zeeweg weer op. Aangekomen bij de Hoeverweg gaan ze linksaf naar Castricum en rechtsaf naar Alkmaar.
De uitvoering
Voor de korte termijn, als een gesprek op een hoger niveau met functionarissen van de NS niet het gewenste resultaat heeft gehad, kan gebruik gemaakt worden van bebording en persoonlijke informatie aan chauffeurs door middel van een kaartje. Uit te delen bij station Alkmaar en station Castricum. Zo nodig kan een functionaris ( in onze gedachte van de NS en niet vanzelfsprekend van de gemeente ) het ter plekke oplossen.
Bij de rotonde Heerenweg-Stationsweg kunnen chauffeurs die toch van de Kennemerstraatweg aan komen rijden tegen gehouden worden en aangezegd worden voortaan altijd de Zeeweg te gebruiken. En als onverhoopt chauffeurs toch van plan zijn naar de Kennemerstraatweg te gaan om hun rit te vervolgen, worden zij bij de rotonde tegen gehouden en naar de Zeeweg gestuurd.
Communicatie over de maatregelen van het verkeersbeleidsplan
Een verkeersmaatregel nemen om busverkeer door de Stationsweg te verbieden kan in onze ogen het college van B en W in oktober nemen, het verbod voor vrachtauto’s en landbouwverkeer dan in november. Dit zijn immers raadsbesluiten waarvan de uitvoering bij het college ligt en voor uitvoering in 2018 ingepland staan.
De maatregelen thuishorend in het communicatieplan voor “Heiloo-West goes West” is eigenlijk al begonnen met het plaatsen van onder meer de paaltjes. Het gaat verder met het verbieden van bussen in de Stationsweg. Daarna komt de toelichting op en het regelen van het vrachtverkeer. Het herhalen van de noodzaak om het zware verkeer te weren uit het centrum van Heiloo en het bewegen van bewoners van Heiloo-West om zoveel mogelijk de Zeeweg te gebruiken als uitvalsweg is de kern van het verhaal. Daarmee kan wat ons betreft niet vroeg genoeg begonnen worden.
Tot besluit
De leden van onze bewonersvereniging informeren wij door hen een kopie van deze brief te sturen.
Komend weekend zal de NS opnieuw vervangend vervoer inzetten. Wij verzoeken u om de hiervoor geschetste maatregelen te treffen om de overlast in de Stationsweg te beperken. Wij als bewoners wachten af.
Met vriendelijke groet,
Het bestuur van de vereniging
Bewonersbelangen Stationsweg Heiloo